Artiklar om Brevnätet - 1




Besök hos Ånge paketterminal

  • Tomtebodaklubbens ordförande Åke Anevad är uppväxt i Ånge. Vid ett besök hos släkt och vänner i juli i år passade han på att besöka paketterminalen och intervjua dess chef Kent Paulsson.

    Hur många anställda finns på Ångeterminalen?
    -- 47 fast anställda varav de flesta på heltid. I övrigt använder vi behovsanställda enligt det centralt fastställda avtalet.

    Hur stor är volymen i nuvarande paketmaskinen?
    -- 12 000 paket per dygn och detta tredubblas vid jultid. Vår nuvarande maskin är Byggd 1966 av en svensk firma som heter Nordström och har en kapacitet på 3000 paket i timmen.

    Namn: Kent Paulsson
    Ålder: 46 år
    Uppvuxen: I Ringdalen 10 km utanför Ånge.
    Bor nu: Ånge centralort.
    Började i Posten: Jultrafiken 1976 började jag på Ånge paketterminal.
    Blev terminalchef: Den första juni 1993. Var områdeschef för paket Norrland 1997-2003. Terminalchef igen från 2004.
    Facklig organisation: SACO tidigare SEKO. Har varit vice ordförande i SEKO klubben i Ånge under ett antal år och ett kort tag ordförande. Jag skulle ha velat vara kvar i SEKO men det kändes som att då skulle jag förhandla med mig själv om min egen situation p.g.a. mitt tidigare fackliga engagemang.
    Senast lästa bok: Jag läser många böcker men "Svart eko" av Michael Connelly är en mycket bra "deckare" som jag rekommenderar.
    Senast sedda film: "Konungens återkomst", sista delen i Sagan om ringen trilogin med min dotter.
    Familj: Fru och en dotter på snart 12 år.
    Fritidsintressen: Familjen, skidåkning, vår fjällstuga i Storhågna, fiske, golf och motorcykel.

    Maskinen som har funnits i Växjö kommer att flyttas hit. Berätta lite om det?
    -- Växjömaskinen börjar monteras in 2005-03-01 och ska vara klar att ta i drift 2005-07-01. Terminalbyggnaden här har redan börjat anpassas. Vi kommer att behöva lyfta av en del av taket för att göra byggnaden högre och bygga en del nya rum som t.ex. videokodningsrum. Vårt akuta problem är att vi inte kommer att ha någon maskin under de fyra månader det tar att byta maskin.

    Hur stor kapacitet har den nya maskinen?
    -- Den har en kapacitet på 6000 paket och klump i timmen. Den är byggd så att den släpper paket på utsidan och droppar klump i droppfickor på insidan.

    Hur stor volym kommer att köras i Ånge i fortsättningen?
    -- Det är i snitt 25 000 paket och 30 000 klump som behandlas i Norrland per dygn. Hur stor del av dessa som kommer att behandlas i Ånge är inte bestämt ännu.

    Skulle ni klara hela denna volym i Ånge med den nya maskinen.
    -- Absolut.

    Blir det nyanställningar?
    -- Det vet vi inte ännu eftersom det inte är bestämt hur stor del av volymen som ska behandlas i Ånge.

    Jag räknade ut att ett nytt arbete i Ånge kommun är som 200 på Storstockholms arbetsmarknad. Det innebär att om du nyanställer 7 personer så är det som att öppna en ny Årstaterminal (1 400 anställda) i Stockholm. Vad säger du om det?
    -- Det sätter perspektiv på hur mycket arbetstillfällena betyder här uppe.

    Posten produktions chef Bertil Nilsson sa till mig halvt på allvar och halvt på skoj att han hoppades att jag litade på kalkylerna när det gäller Ånge paketterminal. Håller nu kalkylen så Posten tjänar pengar på att sortera norrlandspaketen/klumpen i Ånge?
    -- Kalkylerna håller. Det är något billigare logistik än att ha det i Sundsvall och vi har betydligt billigare hyra och kan få investeringsstöd eftersom det är glesbygd. Bertil Nilsson har gjort en bra affär för Posten som placerat paketmaskinen i Ånge både ekonomiskt och policymässigt för att man satsar på glesbygden.

    Tänker du stanna som chef i Ånge?
    -- Jag trivs väldigt bra i Ånge och min familj också, men jag är alltid öppen för nya utmaningar i jobbet.

    Trivs din personal och vad har ni för VIP?
    -- Om vi börjar med VIP så anser jag att den är ett trubbigt instrument att mäta trivsel med, men vi har 57 i VIP. Vi har länge haft en sliten och omodern arbetsmiljö men kamratskapen har alltid varit god. De som arbetar här verkar vara stolta att arbeta i Posten.

    Är du en bra chef?
    -- Det får du fråga min personal om.

    Vad kännetecknar en bra chef?
    -- Att man är en god lyssnare som vågar ta beslut efter att ha lyssnat på personalen.

    Har du något råd till cheferna på Stockholmsterminalerna?
    -- Gör en långsiktig plan tillsammans med de fackliga organisationerna och arbeta för att få personalen med på den planen. Var beredd på att detta tar tid. Att vara chef i den här typen av arbete påminner om att vara coach för ett ishockeylag med en viktig skillnad. I ishockeylaget vill alla spela matchen och ger därför sitt allt även på träningarna. På jobbet finns det alltid de som egentligen är ointresserade för de har egentligen inte valt Posten med sitt hjärta men behöver ett arbete. Den stora utmaningen ligger i att motivera dessa att också vilja spela matchen.

    Vad arbetar ni för typ av skift i Ånge?
    -- Just nu tvåskift 6.00-15.00 och 13.00-21.30. Om det behöver ändras när vi får ökade volymer vet vi inte ännu.

    Hur ofta har ni arbetsplatstäff?
    -- Fyra gånger om år som jag som chef leder. Information till all personal har vi minst en gång i månaden. Just nu har vi information varje dag p.g.a. nya maskinen.

    Har ni friskvård och är den på betald arbetstid?
    -- Vi hade friskvård på betald arbetstid men det var svårt att motivera alla att vara med. Därför har vi så att om man visar intresse så får man stöd antingen ekonomiskt eller på arbetstid eller både och. Det är behovs och intresse prövning numera och vi har avtal med olika friskvårdscenter. Det är inte en fråga om att vi inte skulle ha råd med friskvård på betald arbetstid utan en motivationsfråga.

    Hur många lagledare och tekniker har du på terminalen?
    -- 4 lagledare, 2 transportledare, 3 tekniker och en underhållschef.

    Hur har ni gjort för att klara kravet på 20% neddragning av administrationen.
    -- All administrativ personal inklusive tekniker och mig själv arbetar i produktionen en dag i veckan. Sista tiden har jag inte klarat av att leva upp till detta p.g.a. maskinprojektet, men det är meningen att även jag ska göra det. Det är inte populärt hos alla men i valet mellan uppsägningar och använda mindre andel behovsanställda var det egentligen inget fundera på.

    Jag har hört att ni har en behållartömmare som är lätt att använda och är skonsam mot paketen.
    -- Det stämmer. Det är vår underhållschef Jerry Pers som har utvecklat den tillsammans med Svärdsjö mekaniska verkstad. Vi har haft den länge och försökt göra reklam för den, men ingen har nappat och velat komma och titta på den, Vi har utvecklat egna långbenstruckar som vi kör fyra paketbehållare åt gången med också.
      Det går dubbelt så fort att köra behållarna med dem men ingen har varit intresserad av dessa heller.

    Kan vi gå och titta på behållartömmaren och truckarna?
    -- Självklart. Vi går och tittar så kan du ta kort.

    Åke Anevad