Så fick det vara nog!
Grabes avgång har legat i luften ett tag, även före det senaste storgrälet med facket.
Man bör minnas att Grabe tillsattes därför att den föregående vd:n, Ulf Dahlsten, var ett förbrukat kort sedan han genomfört den första etappen av omregleringspolitiken i Posten. Förtroendet hos både kunder och anställda var slut efter det självmordsuppdraget.
Man kan idag konstatera att Grabe nu hamnat i samma position, och därför måste gå. Han har snällt fortsatt Dahlstens - och regeringens - politik. I den fortsatt desperata - och hittills fåfänga - jakten efter svarta siffror i boksluten har han sålt ut Postgirot, avyttrat resten av fastigheterna, avvecklat det mesta av kassaverksamheten, hårdhänt omvandlat hela servicenätet och skickat ut kunderna på jakt efter sina postkontor - som inte längre finns! Etc…
I Dahlstens anda
Och - i Dahlstens anda - fortsatt att köra över och krama ur personalen ännu litet till. Någonting som de fackliga representanterna från SEKO Posten fick mycket klart för sig vid den rundresa till ett stort antal postala arbetsplatser som de genomförde under förra hösten.
Kring sig samlade han ett gäng Ericssondirektörer och konsulter från olika håll. När Ericsson tog slut som rekryteringsbas gick han - eller kanske rättare hans underchefer - helt följdriktigt vidare till Flextronics för att värva.
Det sorgliga med dessa direktörer - och det som blev Grabes fall - är att de inte har förstått att Posten är något mer än ett vanligt bolag av Ericssontyp. Posten har också - i alla fall ännu! - ett samhällsuppdrag, som man måste ta hänsyn till.
När man inte lyckades vända siffrorna i bokslutet åt rätt håll, gick man därför glatt vidare och planerade för nya djärva grepp. Entreprenad i brevbäringen var bara ett förslag. Förslagen inom Brevnätet är i samma anda.
Ericsson-spåret
Den fackliga organisationen - SEKO - satte i detta läge - och med erfarenheterna från arbetsplatsbesöken i gott minne - ner klackarna och sade ifrån att nu får det j-vlar i mig vara nog! Grabe - där han satt i solen nere i Turkiet - begrep antagligen inte vad han ställt till med genom att vant traska vidare i Ericsson-spåret. Det gjorde däremot de politiker, som fortfarande har ett ansvar för Posten och de postala frågorna. Till kundernas missnöje med Servicenätets utrullning och de fortsatta underskotten i postens rörelse skulle nu läggas även personalens och den fackliga organisationens ilska.
Man ville helt enkelt inte ha några fler oförutsedda och dåligt förankrade utspel från Grabes sida. Det behövs en rorsman - om man vågar använda det uttrycket - med ett stadigare grepp om åran; en VD som förstår inte bara att prata med direktörer på direktörers vis utan också med politiker på politikers vis - och helst också förstå litet av litet av personalens språk!
I väntan på Godot
Om den mannen eller kvinnan går att finna återstår att se.
I väntan på denne (Godot?!) kan tilläggas att det inte räcker med en duglig VD hur bra han eller hon än är - politikerna måste också lösa de grundläggande politiskt beslutade problemen för Posten. Omregleringspolitiken i sin nuvarande tappning håller inte om man vill ha ett Posten som både ska klara samhällsuppdraget och gå runt och göra detta med en personal som trivs!
Jan Åhman
PS. Sett i ett internationellt sammanhang så är det typiskt att den svenska Posten nu förbrukat sin andre omreglerings-VD. Ett memento för de chefer som nu är beredda att axla samma mantel i de övriga alltmer omreglerade europeiska postbolagen!
PPS. Är det en alltför vild gissning att det blir Marianne Nivert - invald i Postens styrelse i samma stund som Grabe sparkades - som blir näste VD?!
Öppet brev till Postens VD Lennart Grabe
Som svar på det fortsatt pressade ekonomiska läget för Posten - framkallat av omregleringspolitiken och förstärkt av den sjunkande brevvolymerna, de brevvolymer som numera är det enda som Posten tjänar några pengar på - har Grabe kallat in ett av dessa USA-baserade och högervridna konsultföretag och bett dem att göra en framtidsplan för Posten. En plan, visade det sig, som innehåller de gamla vanliga ramsorna om entreprenader etc. Planen persenterades utan att något som helst samverkansförfarande ägt rum och de fackliga organisationerna har därför omgående begärt en tvisteförhandling med krav på skadestånd.
Mot bakgrund av det inträffade har SEKO Postens koncernkommitté skickat följande öppna brev till koncernchefen./JÅ
Postens framtid – utveckling eller avveckling?
Vi, SEKO Posten, känner ett starkt behov att öppet redovisa några avgörande ställningstaganden inför den samverkan som ska genomföras angående din strategiska framtidsplan för Posten. Anledningen till att vi väljer att redovisa våra ståndpunkter på detta sätt är att innehållet i strategin är känd i stora delar i företaget. Det mesta tyder på att din strategi för att möta framtiden i huvudsak går ut på att avveckla stora delar av det som vi uppfattar vara Postens grundläggande uppdrag och kärnverksamhet. Som du säkert förstår kan vi aldrig acceptera en sådan inriktning och vi kommer på alla tänkbara sätt att motverka att planen genomförs.
Posten är inte vilket företag som helst – vi är stolta över samhällsuppdraget
Postens grundläggande uppdrag är att förmedla brev, paket samt tillhandahålla en grundläggande kassaservice. Vi som postanställda och medlemmar i SEKO, känner en stolthet över att ha samhällets förtroende att utföra det uppdraget på bästa sätt. De senaste årens hårda besparingar har dock försvårat våra möjligheter att sköta vårt uppdrag på det sätt som kunder och allmänhet har rätt att kräva. Sannolikt delas vår oro över eventuella serviceförsämringar av svenska folket, och vi tror inte att det finns någon större förståelse för indragningar av t.ex. landsbygdsservice och att reducera postutdelning till varannan dag. Vi anser att det borde vara en självklarhet för dig att dela vår stolthet över samhällsuppdraget, men vi är inte övertygade om att så är fallet.
Service till kunderna och vår infrastruktur är Postens kärnverksamhet
SEKO Postens bestämda uppfattning är att det är mötet med kund och vår infrastruktur i form av sorteringsterminaler och transporter, som utgör Postens kärnverksamhet. Som en naturlig följd av det har vi som oåterkalleligt krav att denna verksamhet ska utföras av för uppgiften välutbildade postanställda. Listan över företag som misslyckats när man sålt bort sin kärnverksamhet kan göras lång, och vi kan aldrig acceptera att Posten går detta öde till mötes. Också här tycker vi att det borde vara lätt för dig att instämma med oss, men vi känner en oro för att du med stöd av välbetalda konsulter och nyliberala ideologer har planer som går i en helt annan riktning.
Tveksamma och olönsamma framtidsexperiment riskerar vår anställningstrygghet
Vi har som facklig organisation också tagit ett stort ansvar för smärtsamma men nödvändiga omstruktureringar som t.o.m. inneburit att ett stort antal arbetskamrater tvingats lämna företaget. Mot bakgrund av det är det rimligt att vi, för att säkra personalens anställningstrygghet, kräver av dig att du stoppar kostsamma experiment och olönsamma framtidssatsningar främst inom det elektroniska området. Vi är inte på något sätt teknikfientliga. Exemplen på satsningar som inneburit stora kostnader men försumbara intäkter är dock många. Torget, elektronisk säkerhet är bara några av många exempel. Du borde rimligtvis hålla med oss när vi kräver att Postens verksamhet ska byggas upp från grunduppdraget, men hittills tyder ditt agerande tyvärr på något annat.
Lennart Grabe, nu är valet är ditt!
SEKO Posten vill se ett Posten där ledning och anställda gemensamt arbetar för att skapa den goda arbetsplatsen, och i ett sådant Posten finns det ingen plats för planer att lägga ut kärnverksamheter på entreprenad.
SEKO Posten vill se ett Posten där ledningen litar på, och respekterar de anställda. I ett sådant Posten lyssnar ledningen på personalen i stället för konsulterna. I ett sådant Posten kan dagens detaljstyrning genom manualer och processer omgående avvecklas.
SEKO Posten vill se ett Posten där ledningen förstår att företagets affärer ska byggas från det grundläggande uppdraget. I ett sådant Posten råder en sund balans mellan lönsamhetsmål service- och personalmål.
SEKO Posten vill se ett Posten där ledningen förstår att affärsutvecklingen måste utgå från kärnverksamheten. I ett sådant Posten riskeras inte vår anställningstrygghet av resursslukande framtidsexperiment som ligger långt från grunduppdraget, och som heller inte bidrar till att öka företagets intäkter
Lennart Grabe, nu är det du som väljer väg. Vill du medverka i en utveckling av företaget och dess anställda i samverkan, eller väljer du avveckling i konfrontation med SEKO och de anställda?
SEKO POsten, Koncernkommittén
2002-10-29
Näteffekter? Arlanda? Monsterplanen? Ny krisplan för hela Posten?
Frågorna är många just nu, inte minst på Tomteboda, som ligger mitt i smeten.
Arlandaprojektet ska avgöras i koncernstyrelsen den 20 november. Brevnätsledningen har nu spelat ut de sista korten för att få igenom beslutet, bl.a. genom att skjuta in sig på volymerna år 2015.
Ytterligare information om de senaste turerna i Arlandafrågan kommer under denna vecka (28/10 - 1/11). Skriftligt antingen genom ett extra Facktuellt eller genom anslag på anslagstavlorna och muntligt genom klubbens och sektionernas förtroendevalda. "Monsterplanen" för Brevnätet ingår i denna sörja och information kommer i samma veva.
Slutrapporten om Näteffekter är på väg ut. Information om innehållet har anslagits på klubbens anslagstavla på plan 3 och kommer denna vecka att gå ut till sektionerna. Blir det ett extra Facktuellt så kommer det dessutom att rapporteras där.
Postens bokslut visar på fortsatt dåliga resultat och har satt koncernledningen under stark press. Nya krisplaner (Brevnätet vill baka in sin "Monsterplan" som en del) diskuteras.
SEKO:s koncernfack behandlar läget vid Koncernkommitténs sammanträde denna vecka. Information från detta möte kommer i mitten av veckan.
För ytterligare information och frågor - kontakta din sektion eller klubbstyrelsen!
Jan Åhman