Postpolitiska artiklar - 2
|
Inga positiva besked om Posten
"Många positiva besked om Posten", utropar
Dahlsten i Nyhetspostens ledare i augustinumret. Om det vore så
väl ändå! I själva verket förhåller det
sig precis tvärtom: på de avgörande punkterna fortsätter
eländet.
Jag har gång på gång i det jag skrivit om Posten
under senare år framhållit, att postpolitiken och Postens problem
måste ses i ljuset av de politiskt beslutade samhällsekonomiska
förändringar som nu genomförs. De stora kapitalägarna
ska räddas och ges mer av kakan; därför får alla vi
andra maka på oss. Därför måste - för att ta
ett annat aktuellt exempel - apoteksservicen försämras, personal
avskedas och de som blir kvar ska jobba mer för mindre. Sak samma med
posten. Dahlsten påstår, med Post- och telestyrelsen (PTS) bakom
ryggen, att "avregleringen....inte medfört några negativa
effekter för allmänheten". Frågan är vad man menar
med "allmänheten". De stora kunderna har fått det bättre,
vilket också var syftet med den nya postpolitiken; det är de
som är "allmänheten" i Dahlstens värld. Övriga
kunder har på olika sätt och i varierande grad fått det
sämre: man får posten senare, det är längre till närmaste
postkontor, portot har höjts.
Men hittills är det personalen som fått betala
det mesta av notan. Det nämner inte Dahlsten, och antagligen inte heller
PTS. Alla som jobbar i Posten känner till den totala otrygghet som
råder i företaget. Många har avskedats och vi som är
kvar lever med ett ständigt hot om nya uppsägningar eller svåra
omplaceringar. Och alla tvingas jobba mer för samma eller lägre
lön.
Detta är resultatet av avregleringens första
etapp. Nu börjar den andra etappen. De sänkta portona
för storkunderna har förvandlat Brev till något som alltmer
liknar Ebberöds bank. Urholkningen av Postgirot (avskaffandet av ensamrätten
till statliga betalningar) har gjort den delen än mer sårbar.
Posten Försäljning ("kassan"), som är - eller borde
vara - hela postens ansikte utåt och därför är beroende
av de andra affärsområdenas ekonomi, är fullständigt
i gungning. För Logistik och Poståkeriet planeras - det är
i varje fall min gissning - en framtid som ett svenskt "UPS";
ett fristående bolag som knoppas av och säljs.
Dahlsten gläds åt att även Posten troligen kommer
att få införa lokalporto. Javisst, men vem ska betala karusellerna?
Sänkningen av storkundernas porton har raserat Brevs ekonomi, trots
sämre service för andra kunder och hårdare villkor för
persona len, och dessutom dragit undan en del av grunden för försäljningskontorens
exis tens. När lokalportot sänks försvinner ytterligare intäkter.
Hur ska detta kompense ras?
Den luftpastej som Dahlsten serverar i Nyhetsposten
kommer omgående att kraschlanda i den postala verkligheten. Ungefär
samtidigt som de vackra orden skrevs, förberedde nämligen han
och de andra i ledningen nya besparingspaket.
Antalet terminaler i Stockholm ska plötsligt snabbutredas.
Ytterligare xx miljoner ska, enbart inom Stockholmsterminalerna, sparas
in under kommande budgetår. Desperata äventyr pågår
inom Utdelning för att kunna upprätthålla servicen efter
de stora nedskärningarna. Kravet från ledningen växer om
"kundanpassad arbetstid" och andra försämringar.
Nu räcker det inte med detta. Den som följer
det som skrivs om posten i olika tidningar kan fr.a. notera två saker.
Dels att Posten berör, som det heter med ett ord som är modernt
för närvarande; folk vill ha en fungerande postservice. Dels att
de som beslutar och de som styr opinionen åt deras håll, inte
tänker vika från det grundläggandet målet. Därför
föreslår Sivert Carlsson (på DN-debatt 6/8), c-ledamot
i Riksdagens trafikutskott, genom att anlägga ett förment glesbygdsperspektiv,
att storkundernas låga porton ska betalas genom att fastighetsboxar
införs i storstad sområdena. Svenska Dagbladet publicerar på
näringslivssidorna (7/8) en insändare, som i alla fall har begripit
så mycket som att det nuvarande systemet med flera brevbärare
som springer i samma område är orationellt och leder till en
dyrare posthantering. Han föreslår därför - och det
är modigt av honom att våga ta ordet i sin mun - att Postens
monopol återinförs. MEN, istället ska brevbäringen
lämnas ut på entreprenad! Och Dagens Nyheter, spär på
med helsidesartiklar där man i vanlig DN-anda inte drar sig för
rena lögner för att kunna svärta ner Posten. Syftet är
att bibehålla "avregleringen" - och de stora vinster som
den inneburit för DN, som ju är en storkund.
Posten är ett företag i kris och därför
ska vi inte tro på Dahlstens vackra ord. Det kommer nya och hårdare
och än mer smärtsamma krav mot oss i personalen. Det är den
verklighet vi har att handla utifrån. Frågan blir därför
vad VI ska göra åt den.
För ett år sedan demonstrerade vi här i Stockholm
(och senare även i Göteborg) under parollerna "Konkurrens
på lika villkor" och "Försvara den dagliga postservi
cen". Det är nog mer av sådana - och än hårdare
- metoder som måste till, om det ska bli en förändring i
den politik som förs mot oss. Visst kan det ha sitt - begränsa
de - värde att sitta med i postens styrelser och prata med departementstjänstemän
nen. Bara man inser förutsättningarna: att såväl den
sittande regeringen som de andra partier som kan tänkas ingå
i en regering, alla är inställda på att fortsätta på
den inslagna vägen. Endast maktspråk kan få dem att ändra
uppfattning.
Detta sagt inför det postpolitiska program som SEKO:s koncernfack
håller på att utarbeta och som ska presenteras senare i höst.
Jan Åhman
(Facktuellt 6/1997)
Den 6 oktober kl. 14.00 anordnar SEKO en postpolitisk debatt
på Tomteboda. Såväl Facktuellt som Terminalklubbens hemsida
står öppen för debatt om postpoliti ken!