Kanske kan man säga att det inom litteraturen och filmen finns en genre som har specialiserat sig på landsbygdsmänniskor som lever litet annorlunda – gammaldags – och – i en del fall – är mer eller mindre eljest?
Dan Korn har i text och bild skildrat sådana människor i Västergötland och han tycks livnära sig på att skriva böcker och åka runt och visa bilder och berätta om dessa människoöden. Jag ser på Nätet att han numera kallar sig folklivsforskare och att man kan delta i bussresor – med Korn som guide – till de ställen där dessa udda människor en gång levde.
Åke Moqvist har gett ut ett par böcker på samma tema där han kallar eljestmänniskorna för "De ovanliga".
Nina Hedenius "Gubben i stugan", Bengt Jägerskogs "Hugo och Rosa" och Peter Gerdehags "Hästmannen", samtliga älskade dokumentärfilmer, kan – i viss mån och med reservationer som jag strax ska komma till – sägas tillhöra samma kategori.
Det har naturligtvis alltid funnits ett intresse för särlingar. Inte minst i vår moderna tid, där det gäller att hänga med i den snabba utvecklingen om man inte ska bli frånsprungen, kan det vara av intresse att lyssna på dessa människor som tycks leva bortom tid och rum. Men ibland handlar det bara om ren misär på grund av att man helt enkelt har en eller ett par skruvar lösa, som man sade förr i tiden.
Hästmannen är passionerat förälskad i sina hästar; en passion så stark att han inte själv märker när den håller på att ta slut både på hästarna och honom själv och den gård som är grundvalen för hans liv. Skiten gror och förfallet växer sig allt starkare. Men han överlever och nu är en uppföljare, "Hästmannen 2", på ingång ser jag i TV-tablåerna!
Peter Gerdehags film är en kärleksfull skildring av detta människoöde och kanske också tänkt som en hyllning till den småskalighet och den levande landsbygd som han framgångsrikt har ägnat så mycket tid och kraft åt att skildra, bland annat i filmerna Bondens tid på jorden, Den vackraste ön och Landet som inte längre är liksom utställningen och boken om Bygden där vinden vände som skildrar Bråbygden och kampen för detta lokalsamhälle i östra Småland.
Men just "Hästmannen" balanserar på gränsen till vad som mer blir ett slags eländespornografi.
I julhelgen visades Gerdehags senaste film, den prisbelönta "Kokvinnorna". Filmen skildrar två systrar, uppväxta på en gård i Halland. Den äldsta systern blir hemmadotter med en passion till sina kor som är lika stark som hästmannens till hästarna. Den andra systern blir en vanlig svensk lönearbetande kvinna med make och barn och Volvo Amazon. Inklippta privata videofilmer visar dem som unga kvinnor med friare på besök. Men när pappan dör (mamman dog ung) stannar den äldre systern kvar på gården. Hon fortsätter att mjölka sina kor trots att hon, som så många andra bönder, skadat sig i ryggen och därefter misskött skadan så att hon numera går böjd som en fällkniv och utan alla rimliga förutsättningar att sköta ett jordbruk. Men det gör hon; i alla fall mjölkar hon sina kor. För hand. Men det skulle inte gå utan hjälp av systern, som egentligen hatar korna och vill sälja dem och få mer tid att åka till Helsingborg för vara hos sin dotter och barnbarnen.
Morfar och pappa skördar havren vid Strömmen.
Citatet som inleder artikeln är hämtat från Facebook där en av mina vänner kommenterar filmen, och sammanfattar historien. På samma sätt som i filmen, där de två systrarna har diametralt olika uppfattning om saker och ting ("jag älskar korna" – "jag hatar dem"; "jag tycker om lövskogen" – "jag vill ha mera granskog"), tycker jag tvärtom.
Javisst, Kokvinnan, den äldre av systrarna, är på ett sätt – i den enögda passion som förtär henne själv och allt runt omkring henne – en tragisk person. Men det som håller på att bli hennes död är samtidigt det som håller henne vid liv; utan korna är inte livet värt att leva, anser hon. "Jag har haft ett bra liv och skulle leva om det på samma sätt", säger hon i filmen. Och systern som hatar korna och helst vill se dem alla skickade till slakt, snarast möjligt, hjälper henne. År ut och år in går hon också där i skiten och det gamla slitet och försöker att hålla litet rent i det gamla föräldrahemmet. "Här ser ju ut som hos Hästmannen", säger hon uppgivet vid ett tillfälle i filmen. När hon själv får problem med ryggen och inte längre kan hjälpa till med mjölkningen och Myndigheterna börjar ställa krav är det hon som ser till att stallet, som de kallar lagården, rustas upp och byggs om!
Filmen skildrar nämligen också en syskonkärlek som är lika stark som självklar; man hjälper sin syster även om det ibland går bortom allt förnuft och är nära att ta död på en själv.
"Charmiga systrar saknar drama", skriver en recensent när han har sett filmen, och ansluter sig därmed till samma endimensionella världsbild som inledningscitatet. Han har missat dialektiken, denna motsatsernas enhet som gör filmen så spännande och så dramatisk att den lockar 900 besökare på en dag till biografen i Knäred! Eljestpornografin förvandlas till något mycket större. En skildring av å ena sidan handmjölkning i en gammal timmerlagård och å andra sidan systern i sin Mercedes på motorvägen. Å ena sidan den urgamla jordbruksbygden och å den andra det moderna villasamhället. Å ena sidan det tjurskalliga ensamslitet hos korna och å andra sidan det starka beroendet av andra människor. Osv. Det som gör Kokvinnorna till en spännande berättelse är att den ställer upp två motsatta huvudpersoner på scenen; i Hästmannen är det mera en monolog som bär rakt utför. Hur kärleksfull den än är och även om det också där finns några andra människor som hjälper till och stöttar – kanske inte minst filmaren själv!
***
Tomas Bannerheds Augustvinnare, "Korparna", beskriver i romanens form den värld som Gerdehag skildrat genom filmen.
Boken handlar om en efterkrigstida svensk småbrukarfamilj som mals sönder i den nya tid, där man inte längre kan försörja sig på 17 hektar jord. Det finns tiotusentals sådana berättelser i detta land. I de flesta fall gick det trots allt ganska smärtfritt: småbrukarna och deras barn slussades ut till industrin och servicenäringarna och man fick det bättre. Efterkrigstidens skördetid är ingen bluff! De gamla småbruken behölls som sommartorp för den egna familjen eller såldes till stockholmarna. De få som blev kvar som bönder köpte till eller arrenderade mark och högg ut skogen och investerade i maskiner och nya djurstallar. Några få av dem finns ännu kvar.
I Bannerheds berättelse koncentreras dessa tre decennier (ca 1950 - 1970) i några personers öde under några få år. Pappa Agne drivs till vansinne och slutliga död. Äldste sonen Klas, som i den månghundraåriga tradition som så brutalt avslutas under några få årtionden, skulle ha tagit över gården, kan inte under några som helst villkor tänka sig detta; han flyr till sina fåglar och hjälper högst motvilligt pappan med jordbrukssysslorna. Jag känner så väl igen det från min egen uppväxt på en liten gård i Roslagen. Och korpen som symbol är naturligtvis ingen tillfällighet; jag minns den första gången jag själv hörde en korp över den lilla byn i Roslagen. Jag trodde först inte att det var sant, korpen hörde ju till ödemarkerna längst upp i norr. Men nu hade den återerövrat sina gamla jaktmarker, liksom snart också sångsvanarna och tranorna och lodjuren och de andra vildmarksdjuren.
Pappan i Bannerheds roman motsvarar Hästmannen och Kokvinnan i Gerdehags filmer: De kan inte acceptera den nya tiden och går därför under. Det finns – å ena sidan – något efterblivet och tragiskt i detta. MEN. När vi idag ser de hårt drivna industrijordbruken på de bästa jordarna och den ödelagda landsbygden med sina ogräsbevuxna eller igenplanterade åkrar i resten av landet och överallt de skövlade kulturskogarna som ersatts av granplantager – då finns det också här ett å andra sidan.
Den andra sida där vi längtar efter en levande landsbygd bortom djurfabrikerna, med välskötta åkrar och betande kor i de vackra hagarna och landsvägar som följer landskapet och inte våldtar det och skogar som man kan gå på upptäcksfärd i och som är något mer än ett sterilt plantage. Jag tror att det mycket är det som gör Gerdehags filmer så älskade och Bannerheds Agne så tragisk.
Och lockar 900 besökare på en enda dag till biografen i lilla Knäred!
Och tänk om Hästmannen, Kokvinnan och Agne en dag kan förenas med den nya tiden och stryka ut negationen i Landet som inte längre är!
Jan Åhman