Kinapuffarna.
Posten har hamnat i blåsväder, igen.
E-handeln ökar, snabbt, och allra mest och allra snabbast tycks den öka med Kina. Enligt PostNords uppgifter kommer det nu varje dag över 100.000 varubrev och liknande till utrikesterminalen på Arlanda. "Kinapuffar" kallar personalen dem eftersom de är små och lätta och svårhanterade, de far hit och dit i sorteringsmakinerna och måste därför sorteras för hand. Tidskrävande – och dåligt betalda på grund av de internationella avtal som gäller och inte har uppdaterats i takt med ändrade förutsättningar. Dessutom tillkommer det faktum att varken Posten eller Tullverket har tid att kontrollera att moms betalas. När jag köper mina böcker från ett USA-företag eller en programvara från Australien debiterar de mig för momsen som de därefter, får man hoppas, levererar in till den svenska staten. Tydligen har politikerna och myndigheterna inte sett till att liknande överenskommelser har gjorts med Kina.
Varför inte det, kan man fråga sig.
I Postens personaltidning, PostNord News (den heter så!), eller Lyckoslanten som den också kallas, skriver man om företagets framgångar med tredjepartslogisitken, TPL. Den innebär i korthet att Posten tillhandahåller lager och distributionsservice åt andra företag. PostNord har tidigare varit ute i blåsväder för de entreprenörer som man anlitat inom åkeriet, billiga och med dålig kvalitet, vilket man har kunnat se i några skandalvideor. Nu rapporterar tidningen Transportarbetaren att man agerar på samma sätt inom TPL-verksamheten. Vid ett stort lager i Göteborg anlitar man en entreprenör som är ökänd för att ta in billig och utnyttjad utländsk arbetskraft. Postens ledning slår naturligtvis ifrån sig och vill inte kännas vid missförhållandena och kritiken.
Posten har några verkliga problem att brottas med: å ena sidan stadigt sjunkande brevvolymer och å andra sidan snabbt ökande antal varubrev och paket.
Till detta kommer politiska och företagsledande problem. Om vi tar det sista först så kom det de sista åren jag arbetade i företaget (jag slutade 2013) in en hel del svartrockar och knytblusar och Jimmie Åkessonhala typer i ledningen; kanske är de borta idag? De jag hann se hade en faiblesse för den typ av företagsledande som TPL i Göteborg ger uttryck för.
Sist och kanske mest har vi omregleringspolitiken; EU-anpassningen. Den omreglering som tar sig uttryck i sådana dårskaper som att det springer två brevbärare efter varandra och går ut på att ännu mer av de värden som skapas i samhället ska gå till dem i toppen på pyramiden: en allt högre betald ledning i PostNord och allt sämre villkor för dem som gör jobbet ute på golvet. Och vinster för företag som Texab i Göteborg, privata företag som likt råttor snyltar på samhällsservicen och grovt utnyttjar de anställda.
Därför: Gärna en kritik av "Posten" och postservicen – men ställ också de ansvariga politikerna och de kapitalintressen som står bakom dem till svars! (2018-01-15)
Länk till Svenska Dagbladets artiklar om Kinapuffarna och momsfrågan: HÄR!
Länk till Transportarbetarens artikel om missföhållandena på TPL-lagret i Mölndal: HÄR!
Äldre inlägg